Hvad er LED-lys?

LED-lys tilhører den nyeste teknologi inden for energieffektiv belysning . LED står for “Light Emitting Diode ” og består af lysdioder, der omdanner elektricitet til lys. LED-lys er en meget energibesparende lyskilde, som bruger ca. 85 % mindre energi end halogen- og glødepærer. LED-lys anvendes i dag i alle mulige sammenhænge, indendørs og udendørs, i private hjem, i erhverv og offentlige rum. Oprindeligt begrænsede anvendelsen sig til elektroniske komponenter såsom gammeldags lommeregnere, digitale armbåndsure, måleinstrumenter til elektrikere mv. og som statusvisning i clockradioer, TV og forstærkere.

 

Særligt farveudviklingen inden for LED-lys har sat fart på anvendelsesmulighederne. Da de røde og grønne highbright lysdiodeudgaver dukkede op i løbet af 1990’erne, skabte det mulighed for anvendelse i cykelbaglygter. Senere kom lysdioder i en blå udgave. De kaldes ultra high-bright.

Cykelbaglygter var nogle af de første til at benytte LED lys

Cykelbaglygter var nogle af de første til at benytte LED lys

Med blå lysdioder blev det muligt at omdanne noget af det blå lys til gult lys, og det satte gang i udviklingen af den hvide lysdiode. Dermed var der skabt mulighed for at producere cykelforlygter med LED-lys. Lysdioder anvendes desuden i bilbaglygter (rød), udrykningsblink (blå), lyssignaler (ved vejkryds (rød, gul og grøn) og fodgængerfelter (rød og grøn). Den største udfordring ved LED-lys er dog stadig, at lyset er koldere end glødepærens. Men der er andre klare fordele, som gør, at LED-lyset er ved at fortrænge glødepæren fra markedet.

Først og fremmest får man:

  • Lavere energiforbrug
  • Lavere varmeafgivelse
  • Længere levetid

Derudover giver LED-lys også mulighed for at retningsbestemme lyset på en mere intelligent måde. Det har bilindustrien formået at udnytte. Men som næste afsnit illustrerer, er udviklingen inden for lys i bilindustrien i høj grad også præget af andre lystyper.

LED-lys til forlygter i biler

Udvalget af kørelys til forlygter er et område, som har været i kraftig udvikling i 2013 og 2014. Der er særligt konkurrence mellem xenon-lys og LED-lys, som begge indgår som standardudstyr i biler i luksusklassen. Fælles for xenon-lys og LED-lys er, at de begge skaber øget komfort og sikkerhed ved kørsel om natten. Konkurrencen skærpes af en tredje lyskilde, som er på vej frem. BMW lancerer til sommer 2015 laserlys i den nye BMW i8.

Den nye BMW i8 benytter laserlys

Den nye BMW i8 benytter laserlys

Laserlys i forlygterne har overbevisende fordele. Rækkevidden er på 600 meter. Farven af lyskeglen er som dagslys, hvilket vil sige omkring 5.500 Kelvin, og de nye laserforlygter er designet til at holde i hele bilens levetid. Der er dog stadig et stykke vej til at laserlys bliver standard i forlygterne. Her er et overblik over de andre lystyper.

Overblik over lystyper

De klassiske halogenpærer som H4 og H7 fungerer således, at halogen-gasarten lyser op, når der kommer strøm på pæren. Pæren er monteret i en spejlreflektor, og det er altså ikke gassen, der lyser op.

Xenon-lys er opbygget mellem to dioder, der genererer lys gennem en elektrisk ladning. Mellem dioderne er gasarten xenon. Ved en højspænding på 20.000 volt afgiver xenon en masse lys, og det er årsagen til at bilproducenterne er begyndt at satse på xenon i forlygterne. Når føreren starter bilen og tænder lyset skabes den nødvendige spænding. Spændingen skaber en bue af lys, og den fordampningsproces, der foregår afgiver et yderst skarpt lys. Den energi der skabes er samtidig med til at give lyset et blåligt skær i pæren.

Xenon-lys bruges ofte i billygter

Xenon-lys bruges ofte i billygter

Almindelige xenonlygter benytter xenon i nærlyset og en halogenpære til fjernlyset. I bi- xenon forlygter er det mere avanceret. Som navnet indikerer er der to lysstråler, en lav og en høj. Når nærlyset er tændt, bliver lysstrålen delvist skærmet af en klap. Når der skiftes til fjernlys, bevæger klappen sig væk og lysstrålen blænder op for fuld kraft. Fordelen ved xenon-lygter, er, at de giver intensiv oplysning af vejen, en stor lysmængde og en lang levetid sammenlignet med halogenpærer. På grund af det høje spændingsniveau i lamperne må lygterne kun monteres af fagfolk inden for elektrikerområdet, hvilket forbrugeren skal være opmærksom på.

Full LED-lys er bygget op omkring flere rækker eller moduler med lysdioder, som både dækker nær- og fjernlys. LED-lyset består af en lysdiode i en halvleder. Denne vil lyse op, når der sendes spænding igennem. Der er ingen løsdele, der kan gå i stykker.

 

Den største fordel ved de hvide LED’er er, at farven på lyset ligger på 6000 Kelvin,  hvilket svarer til almindeligt dagslys. Det gør, at føreren bag rattet langt lettere orienterer sig på vejen om natten. Samtidig oplever medtrafikanter og føreren selv ikke genskind fra eksempelvis skilte.

Xenon-lys og LED-lys

I 2014 er de fleste bilfabrikanter begyndt at anvende xenon-lys eller LED-lys som standardudstyr i deres topmodeller. I 2013 var det forbeholdt Audi A8, Volvo og Mercedes i E-klassen. De to lystypers evne til at oplyse vejen, gør at føreren oplever øget overblik og tryghed. Der er dog forskel på lyskilderne. Mens xenon-lys giver et meget klart og koldt lys, oplyser LED-lys vejen i et mere hvidt lys, som opleves mere homogent.

Selve prisen på udskiftning af lygtehus og forlygtepærer er en afgørende konkurrenceparameter for de to lystyper. Udskiftningen af xenonpæren er ganske omkostningsfuld, til gengæld holder den også 3.000 timer mod 600 timer for en almindelig glødepære. Derimod holder LED-pæren hele bilens levetid ifølge producenterne. LED-pæren bruger også mindre strøm og udvikler langt mindre varme end xenonlys. Samtidig er LED-sættet simpelt og hurtigt at installere og tilladt for ikke-faguddannede – modsat installation af xenon-lygterne.